Hoe weerlegt ZutphenEnergie mijn bezwaren tegen overstappen?

Energie leveren - Aanmelden of overstappen

Steeds meer inwoners stappen over naar ZutphenEnergie. Maar er zijn ook mensen met bezwaren. We zetten ze hier op een rijtje, inclusief onze antwoorden.

  • Straks zit ik zonder stroom en gas.
    Nee hoor, niet bij het overstappen en niet daarna. Bij het overstappen komt er niet iemand zoals vroeger bij je langs om de kraan dicht te draaien. De Nederlandse wet garandeert dat je blijft aangesloten. De organisatie die daar in onze regio voor zorgt is Liander. Zelfs als een energieleverancier omvalt, blijf je in ons land aangesloten.
  • Ik heb geen zin in gedoe
    ZutphenEnergie regelt via om (vh Duurzame Energie Unie) geruisloos voor jou de overstap. Het enige wat je moet doen is een formulier invullen. Hulp nodig, op de Energiewinkel (naast C&A)  voegen wij in 5 minuten samen je gegevens in. Vervolgens zeggen wij het contract bij je huidige leverancier op en over een maand krijg je energie van ons.
  • Ik zit al bij een groene leverancier
    Ook dan is overstappen zinvol, omdat wij de enige groene leverancier zijn die de energie zelf lokaal opwekt. En de enige die de winst wil teruggeven aan de lokale samenleving.
  • Ik zit vast aan een opzegtermijn
    Misschien heb je een vast contract, weet je niet wanneer het afloopt en wil je geen overstapboete betalen. Geen enkel probleem. Wij controleren de einddatum van je contract bij je huidige leverancier en zorgen voor een geruisloze overstap op het moment dat ie afloopt.
  • Ik wil geen overstapboete betalen
    Bij een vast contract heb je bij je oude leverancier een opzegtermijn en moet je mogelijk een overstapboete betalen. Alle energieleveranciers doen dat, behalve Greenchoise. Wil je de boete niet betalen, geef ons dan door wanneer het contract afloopt. Dan leggen we tegen die tijd contact om je alsnog te helpen overstappen.
  • Het aanmelden duurt te lang
    Het aanmelden duurt niet langer dan bij andere leveranciers. Nadat je het aanmeldformulier hebt ingevuld en verstuurd, volgt een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen, waarin je nog kosteloos van je overstap kunt afzien. Meteen daarna maakt om de overstap formeel in orde, vaak al binnen enkele dagen. Bij een contract met een vaste looptijd start de nieuwe levering direct naa afloop van je huidige contract. Bij een variabel contract gebeurt dat een maand na de 14-dagen periode.
  • Ik zit er meteen aan vast
    De overstapprocedure kent een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen, waarin je kosteloos van je overstap kunt afzien. Dus mocht je alsnog spijt krijgen, dan kan je binnen 2 weken na aanmelding annuleren.
  • Jullie zijn te duur
    Onze tarieven liggen standaard een kwart cent onder de tarieven van de regioleverancier. Zo zijn we goedkoper dan bijvoorbeeld Nuon of Vandebron. Zie ook Is ZutphenEnergie duurder dan andere leveranciers?
  • Als het niet waait, zit ik zonder stroom
    Onze levering is precies dezelfde als bij andere leveranciers: constant en altijd beschikbaar. Ook bij je overstap kom je nooit zonder energie te zitten. 
  • Ik heb zonnepanelen op mijn dak
    Bij ZutphenEnergie kan je door jou zelf geproduceerde energie onbeperkt terugleveren. Uiteraard krijg je er  een vergoeding voor. Zie ook Kan ik (met mijn zonnepanelen) opgewekte energie terug leveren aan het net?
  • Ik ben in het bezit van winddelen
    Mensen die bij Greenchoise zitten, hebben soms winddelen. Die kunnen ze niet meenemen naar ZutphenEom. Ze moeten die helaas eerst verkopen. Zie onze FAQ Kan ik ook overstappen als ik winddelen heb?
  • Ik ben tegen windmolens in Zutphen
    ZutphenEnergie is inderdaad betrokken bij IJsselwind, die streeft naar de plaatsing van windmolens in Zutphen. Wij begrijpen de meeste bezwaren tegen de molens, maar gezien de ernst van de klimaatverandering kiezen we er toch voor. Dit in het besef, dat de molens er zonder ZuthenEnergie ook komen, Provincie Gelderland moet immers 160 molens kwijt en zal gaan aanwijzen als gemeentes, bedrijfsleven en bewoners het niet zelf regelen. Door nu actief te participeren, kunnen we er voor zorgen dat de inkomsten uit de molens ook ten goede komen aan Zutphen. Overigens verwachten we dat de molens over 50 jaar zullen zijn vervangen door nieuwe vormen van energie-opwekking. De windmolens van de 21ste eeuw zijn net zo tijdelijk als die van de 17e eeuw.
  • Jullie gas is niet groen
    Wij leveren via om ook gas. Gas is nooit duurzaam en we moeten er op termijn van af. Maar zolang het nog nodig is, kun je bij ons het groenste gas kopen dat er op de markt is. Het gas wordt CO2-gecompenseerd. In 2016 werd voor deze compensatie geïnvesteerd in een waterproject in China. Verder heeft om als doel in 2030 de warmtevoorziening geheel duurzaam in te vullen, zodat er geen fossiel gas meer nodig is.
  • Jullie stroom is niet groen genoeg
    Voor de levering van lokale duurzame energie werkt ZutphenEnergie samen met om. Dat is een coöperatie van 35 lokale duurzame energiebedrijven, van AmsterdamEnergie tot LeudalEnergie. Samen produceren wij lokaal voor 33.000 huishoudens duurzame energie en realiseren nieuwe energiebronnen. Dat is allemaal groene energie. Groener is in Nederland niet te krijgen. De Consumentenbond heeft daarom ook dit jaar om uitgeroepen tot meest duurzame energieproducent.
  • Jullie stroom is niet lokaal genoeg
    ZutphenEnefgie heeft momenteel twee productieplekken: GFT-stroom en zonnepark Warken 1, respectievelijk genoeg voor 200 en 55 huishoudens. Dat is voorlopig voldoende om onze klanten te voorzien. Mochten we tekort komen, dan betrekken we lokaal geproduceerde energie bij onze collega's van om. Bijvoorbeeld de Stroomfabriek in Wijk bij Duurstede, de Energiekazerne in de Gelderse Vallei en van de windmolens van Kennemerwindstroom langs de N9. Maar het liefst willen we echt Zutphense stroom, dus werken we hard aan nieuwe productie-eenheden.
  • Jullie zijn niet professioneel genoeg
    ZutphenEnergie is een jong energiebedrijf, dat de meeste kinderziektes gelukkig te boven is. Sinds we onze energielevering regelen via om hebben we een enorme professionalisering doorgemaakt. Maar ondanks alle automatisering koesteren we het persoonlijke karakter van een lokale organisatie. Bij ons krijg je nog gewoon mensen aan de lijn, we komen op verzoek bij je langs en je kunt ons zelfs in levende lijve ontmoeten op de Energiewinkel. Ook dat is professioneel.


<< Terug naar vraag & antwoord

Maak kennis met onze klanten

Ik ben klant, want:

"We willen graag de lokale opwekking van duurzame energie stimuleren."

Nieuwsbrief aanmelden